torsdag 11 augusti 2016

Box Whisky

Först kan man undra vad detta har att göra på min blogg. Men, jag har några få intressen som inte handlar om renovering, design och hantverk. Ett av dem är whisky. Sedan sex år tillbaka är jag med i Sollefteå Öl och Whisky Akademi - SÖWA. Vi träffas regelbundet och äter middag. Då provar vi två ölsorter och två sorters whisky. Väldigt trevligt, gott och lärorikt! 
 
 
 
 
Vi har otroligt tur som har ett whisky destilleri alldeles i närheten. BOX Whisky! Genom åren har BOX utvecklat sin verksamhet. Bland annat med ett jättetrevligt besöks center, som har en fantastisk utsikt över Ångermanälven. Vi har varit där vid några tillfällen och tittat på tillverkningen och fått provsmakat. När vi var där i våras så var det för att fylla vårt ankare som vi köpt. Samtidigt passade vi på att göra en provsmakning av Box egna sorter. Dessa fem provade vi och den ena var godare än den andra. Så mycket fantastiska smaker! Rekommenderas!
 
 
 
 
 
 
 
I taket på Visitorcenter hänger en häftig ljuskrona med whiskyglas.
 
 
 
 
 
 
Snyggt golv!

 
 

Här fyller Kalle vårt ankare. Ett ankare är 39,25 liter och jag har köpt 3 andelar. Vilket är lika med 3 flaskor. Minst 3 år ska fatet lagras. Så om drygt 2,5 år kanske är det förhoppningsvis en god arom.
 
 

 
En alldeles egen plakett på vårt ankare så att vi hittar det bland alla andra!

 
Här kommer vårt ankare att ligga och gotta till sig i minst 3 år.
 
För er som vill veta varför Box Whisky är så god, rekommenderar jag att läsa detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar