måndag 15 augusti 2016

Nytt kakel vid vedspisen!

Äntligen har jag tagit mig för att kakla ovanför vedspisen! Det har tagit lite tid. Mest för att jag prioriterat annat men också för att jag dragit mig för att göra det. Det var nämligen första gången jag kaklade! Och det var inte så svårt. Lite kladdigt var det att få upp fästmassan på väggen, men till slut fick jag in snitsen. Resultatet blev godkänt och ännu snyggare blev det med lite rönnbär och pynt!
 
 
Så här såg den stackars vedspisen ut första gången jag såg den. Det låg bråte och skräp runt om och på den. Och rosten låg tjock på spishällen. Detta var hösten 2013 innan jag köpte småskolan.
 
 
I mars 2014 satte jag igång att röja upp och skrapa färg. Och skrapa färg, och skrapa färg.. och jag skrapar fortfarande..
Kaklet satt löst ovanför vedspisen så det var lätt att knacka bort. Svettigare var det att skrapa bort den flagiga färgen på spismuren. Den målade jag hösten 2014 med gräddvit äggoljetempera.
 

Nu var det alltså dags att kakla! Efter att ha inhandlat allt jag behövde upptäckte jag att sex av plattorna behövde kapas. Så jag fick låna en gammal klinkerskärare av min pappa. Det tog bara 3 strasiga kakel innan jag kom på hur jag skulle göra! :-D 

 
Sagt och gjort så satte jag igång att blanda fästmassan. Det blev lite kladd och bök först att få upp den på väggen så att hela kaklet kunde fästa bra. Men det gick! Och det var inte så svårt!
 

Här är resultatet! Det jag har kaklat är jämnare än det gamla. Vilket är en tröst!


 Nu ska jag ge mig på att kakla ovanför diskbänken!



3 kommentarer: