fredag 17 mars 2017

Mot våren!


Bilden här nedan tog jag 28 januari när jag var till Betulafluvius och kollade så att allt var okej. Solen var på väg ner och kylan frostade de kalla fönstren. Nu är det redan mitten på mars och solen skiner flera timmar längre om dagen. Frosten på fönstren är borta och man kan känna att våren är på väg. De senaste dagarna har det varit plusgrader på dagen och minus på natten. Solen värmer och snön smälter!  




I höstas blev det inte så mycket gjort med renoveringen. Det blev mest att jag körde dit grejer och flyttade allt frostkänsligt till det uppvärmda rummet. I mitten på november opererade jag foten och kunde inte ta mig dit förrän slutet av december. Men nu är jag igång igen..

Jag har fått tag i en jättefin sotlucka till köket som jag svärtat och satt på plats med lite isolering. Snyggt blev det och ett måste för att kunna elda i vedspisen.

Så har jag också målat klart en gammal avlutad sekretär i svart äggoljetempera. Efter första målningsvarvet såg det inte snyggt ut. Men nu efter tredje varvet blev det jättesnyggt! Bild kommer senare.
Det uppvärmda rummet som jag kallar för "Biblioteket" tänkte jag ha klart innan värmen kommer och då jag kan börja vara i de andra rummen igen.
Det jag ska börja med i helgen är att grundmåla det gamla pappspända taket som nu är limfärgsmålat och delvis vattenskadat. Jag har köpt en färg som heter Blocka spärrfärg, som just är lämpad för att dölja vattenskador, nikotin och dyligt. Dessutom ska den fungera på limfärgsmålade ytor! Jag hoppas verkligen att det stämmer. Efter grundmålnngen blandar jag min egen äggoljetempera. Kulören till taket har jag ännu inte betämt, men färg till väggar och murstock har jag köpt. Murstocken blir svart (som en förlängning till kaminen) och väggarna blir mörkt grå. Det kommer bli ett riktigt mysigt bibliotek med alla mina böcker, ett par sköna fåtöljer och ett barskåp med några goda whiskey sorter i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar